07:51 - 15:56
Användare Lösenord
Vad behövs för att flyga RC helikopter?
Länk till artikeln: http://www.lmfk.nu/artikel/2007/50-helikopter/
Vad består en RC helikopter av? Vad behöver man köpa, vad av det jag redan har kan jag använda? Här reder vi ut begreppen.
Om mig
Hej, jag heter Linus Larsson. Jag har flygit modellhelikopter i ett par år nu och samlat på mig en del erfarenhet som jag skulle vilja dela med mig av. Jag har inte en mekanisk bakgrund att stå på utan jag har fått lära mig det här allt eftersom. Jag har heller inte flugit modellflygplan innan jag började med hobbyn så jag får väl ses som bevis på att det här är något även för riktiga färskingar. Eftersom det här är modellhobby finns lika många åsikter som utövare och jag vill belysa att detta är mina tankar och åsikter som absolut inte behöver vara de enda rätta. Längst ner i artikeln förklarar jag några ord som kan vara nya. På bilden ses min fina Hirobo Sceadu Evo 50 stiga mot skyn.

Vem riktar den här artikeln sig till?
Artikeln är skriven för att läsas av totala nybörjare inom RC flyg samt till de som hållit på med flygplan men vill börja med helikopter. Jag kommer gå igenom det som behövs för att komma igång vad gäller utrustningen. Du som läser detta och har tänkt att börja med modellhelikopter skall ha ett genuint säkerhetstänkande, RC helikoptrar är farliga leksaker som kan ge stora skador, kanske mer så än flygplan. Säkerheten går före allt! Med det sagt, utvecklingen inom RC går undan och helikopter är inget undantag. Artikeln riskerar att bli omodern vad gäller detaljerna inom inte alltför lång framtid, grunderna inom RC helikopter lär däremot stå sig ett tag till. Jag föreslår att läs denna artikel som en grund i vad som behövs för att komma igång, men om köp skall till så fråga runt efter vad som för tillfället gäller. Artikeln innhåller även vissa förenklingar som jag inte ville gå in djupare på.

Helikopter kontra flygplan
Ett nybörjarflygplan är vad man kallar för självstabilt, det betyder att det själv kan rätta till misstag som piloten gör. En helikopter är inte det vilket betyder att en rätt inställd helikopter gör precis som du spakar. Många har farhågor om att helikopterflygning skulle vara något gudomligt svårt, att man måste stå och hovra en hel sommar innan man vågar flyga osv. Jag kan glädja med att säga att med dagens moderna system behöver det absolut inte vara så. En modellhelikopter i sig är ganska stabil, tål otroligt mycket vind samt att start och landning inte är något kritiskt moment så som det är med ett flygplan. Många tror också att ett motorbortfall resulterar i ett fall till marken med dyra skador som följd, dagens större modellhelikoptrar autoroterar* riktigt bra och har man övat lite går det att göra en normal landning utan motor. Iomed att helikopterns grundmanöver är att stå still på fläcken kan man utvecklas i sin egen takt på ett roligt, säkert och förhoppningsvis ganska billigt sätt. Ytterligare en egenhet med helikopter är att alla helikoptrar av en viss storlek är ganska lika i sin flygning, hur du vill att den skall bete sig är främst en inställningsfråga. Detta ger dig möjlighet att växa med helikoptern under flera år utan att behöva byta modell.

Vad behövs då?
Utrustningen kan brytas ner i tre block. Helikopter, radio och övrig utrustning inklusive verktyg. Först skall vi gå igenom vad som är en vettig nybörjarhelikopter. Generellt skall sägas att det behövs över medel kvalité på delarna i en helikopter. Elektronikproblem vill man bara inte ha, det finns liten redundans i helikoptrar och krasher kostar ofta mer pengar än tid.

El eller nitro?
El har kommit på senare år och konkurerar bra med förbränningsflyget på både flygplan och helikoptersidan, än så länge gäller generellt att elmaskiner är mindre än sina förbränningmotordrivna kusiner. Detta är också sant inom helikopterflyget. En bra nybörjarhelikopter skall vara stor och stabil, små saker är vingliga och behöver köras på lägre höjd vilket ger mindre tid för att rätta till misstag. Med en helikopter vill man inte göra en markkänning som är annat än en normal landning, det blir både dyrt och tar tid att laga. Pga. detta skulle jag säga att en nitrohelikopter i 50 storlek är det absolut bästa att börja med. Dels för att den är ganska stor och stabil (ca 3.5 - 4kg), priserna på reservdelar är rimliga och den håller för flera års utveckling från din sida. 30 helikoptrarna är i stort sett samma mekanik som 50 varianterna men har lite kortare bom, kortare blad och mindre motor. Reservdelspriserna är samma eftersom mekaniken är samma. När det gäller de mindre elvarianterna går det att lära sig flyga med de också men det är svårare att flyga, pilligare att meka och lurigare att få dom att flyga riktigt bra. De helikoptrar som säljs RTF* för en billig penning vill jag inte alls rekomendera. I sådana fall de allra billigaste dubbelrotorvarianterna för en tusenlapp. De för 3000-4000 kronor är inte att rekommendera, det är alldeles för mycket pengar för något som troligen inte är bra kvalité. Med dessa tankegångar kommer jag här gå igenom vad som krävs för att få en ny helikopter i 50 storlek. Självklart finns ett stort utbud på begagnatmarknaden också, man får se upp men det går ofta att göra klipp. Delarna som ingår skall dock vara de samma som jag beskriver här under.

Vad består en helikopter av
Det saker som behövs till själva helikoptern är:

* Helikopter
* Motor och bränsle
* Ljuddämpare
* Rotorblad
* Gyro med tillhörande servo
* Servon till mekaniken
* Mottagare
* Strömförsörjning
* Headertank
* Varvtalsregulator


Val av helikoptermodell
Eftersom vi inriktar oss på modeller i 50 storlek skall vi se vad det finns för olika att välja mellan. Det finns en som får ses som klassiker i sverige, Thunder Tiger Raptor 50. Den är bra kvalité, hårt testad och har mig veterligen inga brister direkt ur förpackningen. Senaste versionen av den är Raptor 50 Titan. Sedan kommer Hirobo Sceadu Evo 50, det är den helikopter jag själv har mest erfarenhet av. Den är ganska lik Raptor och kan också rekommenderas, har själv kört min två säsonger utan några egentliga problem. På senare tid har Align T-Rex 600 nitro poppat upp som en utmanare, det är en renodlad 3D helikopter med mycket uppgraderingar, låg vikt och väldigt bra prestanda. Align kan vara lite si och så med kvalitén dock och eftersom jag inte har tillräckligt med erfarenhet av den skulle jag inte personligen rekommendera den till nybörjare. Det kan dock ändra sig inom snar framtid när jag fått se den mer. T-Rex 600 finns i två varianter, Pro och Sport version. Pro versionen har mera bling, kolfiberram osv. Sport versionen skulle jag rekommendera till nybörjare. Vissa helikoptrar finns som ARF* också men det skulle inte jag rekommendera, det är av yttersta vikt att man i framtiden kan meka sin helikopter så det är lika bra att skruva ihop den själv första gången.

Thunder Tigers sortiment hittar du t.ex på www.fullkontroll.se
Hirobo hittar du på www.4fun.se
Align hittar du på www.fullkontroll.se, www.4fun.se eller www.mft.nu

Jag har handlat hos alla dessa, men när det gäller helikopter kan jag personligen gå i god för att 4fun har förstklassig service. Dom flyger mycket själva och kan grejerna till 100%. En bra försäljare skall kunna hjälpa dig med allt från första frågan till att du står ute på fältet.

Det finns fler företag som gör bra helikoptrar, t.ex Kyosho och JR. Men jag har inte för avsikt att gå igenom alla här. Man får läsa på lite vad som gäller för dagen när man köper. Att som nybörjare köpa det allra senaste är inte säkert att det är riktigt, låt de kunniga sköta barnsjukdomarna.


Thunder Tiger Raptor 50 Titan


Hirobo Sceadu Evo 50


Align T-Rex 600 Nitro Pro

Pris på helikopter
Ca 3500:- till 5500:-


Val av motor
Helikoptermotorer är utan undantag tvåtakt. Metanolmotorer i 50 storlek (ca 8cc) utveklar 1.7 till 2 hk. Det finns ett par intressanta motorer att välja på, främst OS50 Hyper, YS50 ST och Thunder Tiger TT50. Hyper motorn får ses lite som standardvalet för tillfället, det är en stark men ganska törstig rackare. YS50 skall vara bra kvalité men kan vara lite svår att få tag på. TT är en standardmotor i sammanhanget, här skall dock sägas en liten varning att TT50 skall skruvas isär och rengöras innan användning. TT har haft problem med metallspån i motorerna.

Bränslet är vanligt metanol modellmotorbränsle, kanske med en aning mer nitro i. 15% till 30% är vanligt. Vill man köpa färdigt kan jag rekommendera Cool Power. Finns i olika nitrohalter. En modellhelikopter drar ganska mycket bränsle pga. höga varv hela tiden. En 50 motor drar ca 0.5 liter för 15 minuters flygning. Cool power säljs av fullkontroll.


Os 50 Hyper

Pris på motor
ca 1600:- till 2000:-


Val av ljuddämpare
Till helikoptermotorer medföljer inte ljuddämpare utan det får man köpa löst. I vissa helikoptersatser ingår dock dämpare, då gäller dock att är det en delad dämpare som i Hirobos sats kan du slänga den direkt. Raptorn har en bättre som funkar ok. Anledningen till att delad inte fungerar är att en helikopter utvecklar vibrationer hela tiden och det är stört omöjligt att få en delad dämpare att hålla ihop. Skall du köpa en dämpare står valet mellan traditionell dämpare och avstämd pipa. Vill man göra inställningen så enkel som möjligt av helikoptern vilket kan vara vettigt till att börja med väljer man en dämpare. Vill man verkligen ha toppeffekt väljer man pipa. Det finns flera val av intressanta fabrikat t.ex Hatori, Zimmerman, Funtech och nu även Align. Själv kör jag med en Zimmermann dämpare som jag ofta får komplimanger för att den har relativt tyst gång.


Hatori #546

Pris på dämpare/pipa
ca 500 till 1000:-


Rotorblad
Man har två typer av rotorblad på en helikopter, dels huvudrotorn. Dels stjärtrotorn. Huvudrotorbladen finns i olika material som från billigast till bäst är Trä, glasfiber, kolfiber. Träblad är inte riktigt att tänka på längre. Dom håller inte för de rotorvarv man vill ha på en modern helikopter samt att de måste balanseras. Glasfiber och Kolfiber behöver inte balanseras och är dessutom bättre på alla sätt, inte minst flygmässigt. Sjärtrotorbladen finns i plast eller kolfiber. Följer det med plast i din helikoptersats du köpt så använd dom till att börja med, annars införskaffa ett par kolfiberblad. I vissa helikoptersatser ingår rotorblad, glöm inte att räkna in det i priset när du bestämmer dig för vilken sats det blir. Företag som gör rotorblad är t.ex SAB och Radix. SAB 331 – glasfiber eller SAB 330 – kolfiber kan rekomenderas. SAB har även stjärtrotorblad av bra kvalité


SAB huvudrotorblad

Pris på rotorblad
huvudrotor: ca 500:- till 1000:-
Stjärtrotor 100:- till 300:-


Gyro
Gyrots uppgift tillsammans med stjärtrotorn är att motverka kraften från huvudrotorn. När huvudrotorn snurrar vill helikoptern kompensera med att rotera åt motsatt håll. Gyrot känner av denna rotation och ger signaler till stjärtrotorn att den skall motkompensera. Man kan säga att stjärtrotorn är "fly by wire", dina utslag på radion går in i gyrot, men det är gyrot som bestämmer hur detta påverkar stjärtrotorn. Förr i tiden var detta mekaniska gyron som inte var speciellt bra i jämförelse med dagers moderna piezegyron. Piezo är en kristall som avger spänning vid tryck. Gyrot är kanske den viktigaste delen vad gäller flygbarheten på helikoptern. Fungerar inte gyrot roterar helikoptern hela tiden vilket gör att du får kompensera med sidroder hela tiden. Därför skall man absolut inte snåla på det. Det finns en del gyron på marknaden att välja på men en gammal goding som fortfarande håller är Futaba GY401. Det är väldigt lätt att ställa in och det kräver inte en i övrigt perfekt helikopter för att fungera bra. Eftersom gyrot styr ett servo själv krävs att servot är riktigt snabbt, GY401 sälj i paket med ett snabbt servo. Andra tillverkare av bra gyron är CSM och JR. Men vill man ha minst strul i början är GY401 att föredra.


Futaba GY401 med S9254 servo

Pris på gyro
ca 2000:- (Då ingår det snabba servot) till 4000:-


Servon till mekaniken
Det går åt 3 servon till mekaniken, och ett för throttle. Mekaniken behöver servo för skev, höjd och pitch. Det krävs egentligen inte så jättebra servon, dom skall dra minst 6kg och dessutom vara hygglig kvalité. Du landar knappast en helikopter ok om ett servo lägger av. Vill man gå på digitalt är Futaba S9252 en klassiker som absolut fungerar. Även JR har bra servon. t.ex DS8301. Bra standardservon fungerar att börja med.


Futaba S9252 digitalt servo

Pris på Servon
ca 300:- till 1200:- styck.


Mottagare
För mottagare gäller samma som för flygplan, man stoppar i så bra som man tycker modellen är värd. Troligen en ganska bra alltså. PCM, PPM eller 2.4ghz spelar ingen roll för större helikoptrar. Det skall dock nämnas att för mindre helikoptrar har många problem med 35mhz bandet generelt, då kan 2.4ghz vara att föredra.

Pris på mottagare
ca 500:- till 1200:-

Strömförsörjning
Till att börja med, sätt inte i någon till radion medföljande 1100 NiCD acc i din helikopter. Det krävs lite mer pulver än så. Det finns nu LiPo och regulator som fungerar bra, annars stoppar man i en rejäl NiMH acc. En fyracellers 3500 subc acc är väl beprövat och fungerar mycket bra. LiPo får man själv bedöma risken med, det blir mer elektronik vilken kan ge fler felkällor samt att du inte skall räkna med att kunna ta ur accen när du laddar. LiPo är som vanlig betydligt lättare än NiMH så det har ju fördelar på det planet. En sak att tänka på är strömbrytaren, köp en bra. Vibrationerna kan få strömbrytaren att lägga av, Skulle det inträffa kommer det bli riktigt dyrt och kan vara mycket farligt. Dämpa upp brytaren i helikoptern också för att minimera risken. Självklart stoppar du även i en vettig batterivarnare i din helikopter.

Pris på strömförsörjning
ca 400:- till 1500:-


Headertank
Headern är en liten extratank som sitter vid sidan av den stora tanken, den ser till att det alltid finns bränsle till motorn. Den är inte helt nödvändig men kostar så lite så det är värt det.


Mekanik med monterad headertank

Pris på headertank
ca 100:-


Varvtalsregulator
Varvtalsregulator eller på helikopterspråk Governor sköter så att rotordisken håller ett jämnt varvtal hela tiden. Vid helikopterflygning eftersträvar man alltid det. Man kan sköta det med inställningar i radion eller också sköter man det med en varvtalsregulator. Governorn är för throttleservot vad gyrot är för stjärtservot. Som nybörjare behöver man inte detta men det kommer en dag när du troligen vill ha det. Varvtalsregulatorer finns i flera olika modeller från olika fabrikat. Den jag rekommenerar är Futaba GV1. Främst för att jag själv använt den så jag vet att den fungerar mycket bra. Den har en display där du enkelt ställer in önskat varvtal. Andra tillverkare är t.ex Thunder Tiger och CSM. GV1 är lite dyrare än andra produkter iom. att den har display. Vad jag har hört är samtliga kända märken bra grejer.


Futaba GV1

Pris på varvtalsregulator
ca 700:- till 1500:-


Sammanfattning
En helikopter i 50 storlek kostar från 8.000:- upp till 20.000:-, det är en ansenlig summa och det är också därför många företag lockar med RTF paket i 3000 kronors klassen. Det går inte att jämföra modellerna. Sköter du om din ''riktiga'' helikopter kommer den i slutändan bli billigare än skräpvarianterna som krashar av olika anledningar hela tiden. Du får dessutom betydligt mer flygtid och mindre mektid.


Sändare
Helikoptrar behöver vissa program i sändaren för att fungera. Förr i tiden fanns speciella helikoptersändare, nuförtiden klarar nästan alla moderna sändare av helikoptrar också. Allt som inte är computersändare är uteslutet för en modern helikopter. Annars fungerar det mesta. Du skall ha minst 6 kanaler, 7 med varvtalsregulator. Köper du en helikopter med elektroniskt mixning av servona (Alla servon samarbetar för att göra t.ex en högersväng) krävs program för det. Moderna apparater som fungerar är Futabas, JR, Graupners eller Hitecs computersändare. Har du ingen radio innan skulle jag satsa på en 2.4ghz sändare då det är på frammarsh. T.ex Spektrum DX7. Har du redan en någorlunda modern sändare fungerar den säkert. Mottagaren som följer med sändaren fungerar troligtvis bra till helikoptern. Däremot kan mottagaraccen och servona vara skräp i sammanhanget. Det får man fråga när man köper det och i så fall köpa utan eller komplettera. Vill man fortsätta på 35Mhz är JR PCM 9x II en erkänt bra helikoptersändare som dessutom klarar allt annat också.


JR 9X II Computersändare

Pris på sändare
ca 2000:- och uppåt, en vettig kostar ca 3000:-


Övrig utrustning
Övrig utrustning består av startutrustning, laddare och diverse verktyg. Jag listar här de saker som man behöver. Självklart behöver man skruvmejsel, avbitare osv, men jag förutsätter att du redan har det.

* Starter och startskaft
* Glödare
* Pump
* Laddare
* Insexmejslar
* Precisionsnycklar
* Fasta nycklar
* Skjutmått
* Pitchvinkelmätare
* Paddle alignment tool
* Kullinkstång
* Kullinksfräs
* Glödnyckel
* Gänglåsning

Starter och startskaft
Startern bör vara minst en 60 starter, OS 50 Hyper kan ha ganska rejäl kompression. Startskaft har du att sätta i startern och ner i helikoptern, vissa helikoptrar kräver att skaftet har ett envägslager så det är lika bra att skaffa det. Ström till startern får du antingen genom ett 12v blyacc eller kanske lite modernare med NiMH celler direkt på startern. Att tänka på då är att det skall vara bra celler, dom billigaste tappar volt fort vid belastning med följd att motorn inte går runt. Det går bra att använda samma starter som till flygplan om man redan har det.


Startskaft

Pris på starter + starskaft
ca: 700:-


Glödare
Till skillnad från en bensinmotor har metanolmotorn inget tändstift, det har ett glödstift istället. Skillnaden är att glödstiftet brinner hela tiden. För att sätta fart på det använder man en glödare. Glödare finns i massa modeller från enklare ''1.2 volt på glödstiftet'' till de som känner av temperaturen på stiftet och anpassar strömmen. Det här är inte så kritiskt utan köp det som passar dig.


Enklare glödare

Pris på glödare
ca 100:- till 500:-


Pump
Ja, en pump behövs. Finns i elvarianter för 6 och 12 volt och även vevdrivna. Köp det som passar, att tänka på är att använda filter på pumpen för att inte få skräp i tanken. En bra idé är även att använda filter på helikoptern för att minska risken för skit i motorn.

Pris på pump
ca 100:- till 300 :-


Laddare
Laddare behövs för att ladda dels helikoptern men också starter och glödare och kanske pump och sändare. Finns i mängder av varianter. Välj en som är bra för tillfället. Den behöver inte vara speciellt avancerad. Om man väljer att köra LiPo i helikoptern skulle jag absolut råda till att införskaffa balanserare också. Dom flesta laddare har bara 12V ingång, till dessa behöver man ett nätaggregat som man får köpa löst. Nuförtiden finns det även ganska billiga laddare med nätaggregat inbyggt.


E-Station BC-6 med inbyggt nätaggregat och balanserare

Pris på laddare
ca 500:- till 2000:-


Insexmejslar
De mejslar som behövs säljs i paket hos de som säljer helikoptrar. Köp ett set med ganska stora handtag för det behöver tas i lite här och där.


Align insexmejslar

Pris på insexmejslar
ca 200:-


Precisionsmejslar
Precisionsmejslar av valfritt fabrikat. Gärna med bra grepp. Själv har jag ett mindre set i flyglådan och ett större set hemma.

Pris på precisionsmejslar
ca 30:- till 200:-


Fasta nycklar
Fasta nycklar i mindre storlekar, detta skall finnas på hobbyfirman. Mekonomen osv har ofta inte de små storlekarna.

Pris på fasta nycklar
ca 100:-


Skjutmått
Ett skjutmått är väldigt bra att ha när man bygger helikopter, alla länkarna skall vara i precisa mått. Skjutmått finns analoga eller digitala varianter. De digitala är inte längre speciellt dyra så det kan vara lika bra att satsa på ett sådant.


Digitalt skjutmått

Pris på skjutmått
ca 50:- till 400:-


Pitchvinkelmätare
Detta är ett specialverktyg för att avläsa hur mycket vinkel man har på rotorbladen, man klarar sig inte utan någon form av pitchvinkelmätare. Finns hos hobbyfirmorna.


Pitchvinkelmätare

Pris på pitchvinkelmätare
ca 200:-


Paddle alignment tool
Detta är ett specialverktyg för att se att paddlarna sitter rakt, ej 100% nödvändigt men bra att ha för att göra jobbet ordentligt.


Paddle alignment tool

Pris på paddle alignment tool
ca 200:-


Kullinkstång
Kullinkstång används för att ta av och sätta till alla kullinkar på helikoptern, det är ett måste verktyg när man mekar. Finns hos hobbyhandlare.



Pris kullinkstång
ca 150:-


Kullinksfräs
Kullinksfräsen används för att förstora hålen på diverse linkar på helikoptern. Det är viktigt att allt går lätt. Detta är inget måsteverktyg att börja med, men vill man ha det perfekt är det bra att äga en. Detta verktyg kräver lite kunskaper för att använda också, det kan gå åt några linkändar innan man lärt sig.



Pris kullinksfräs
ca 150 :-


Glödnyckel
Behövs för att montera eller avmontera glödstiftet.

Pris på glödnyckel
ca 50:-


Gänglåsning
Gänglåsning är helikopterpilotens bästa vän, helikoptern vibrerar alltid lite. Det gör att skruvarna i den skruvar upp sig. Grundregeln när man bygger helikopter är att skruvar du metall i metall skall du alltid använda gänglåsning. Det skall vara av den normalstarka typen. Den brukar vara blå. Man får absolut inte använda gänglåsning när man drar skruv i plast, då kan plasten lösa upp sig. Skulle det behövas någonstans kan man ta lite CA lim där istället. Men det är ovanligt.



Pris på gänglåsning
ca 50:-


Avslutningsvis
Detta var en genomgång av det som behövs för att flyga 50 size nitro helikopter. Jag hoppas det klarnar lite för er som undrat vad det innebär och kanske vill börja.

Och hur ser det ut när en sådan här flyger då?
Vi tackar youtube för lite filmer
Första lyftet
Förrhållandevis enkel flygning
F3C, tävlingsgren där det gäller att flyga rent och snyggt
3D flygning med helikopter, en av världens bästa piloter
Även skalahelikoptrar finns, Hirobo Cobra i detta fall
Autorotation, notera att man kan öva med motorn på tomgång


RTF - Modellen kommer med allt som krävs för att flyga.

ARF - Modellen kommer nästan färdigbyggd, du får själv stoppa i elektronik.

Autorotation - Vid motorbortfall använder man och håller upp rotorns moment samtidigt som man sjunker snällt mot marken för att till sist göra en säker landning. Större helikopter gör det här enklare.

Linus Larsson

epost: linus.larsson@gmail.com


Tillbaka

klart.se

 
En bild från albumen
Nyttigt
2.4GHz Mottagarguide
Planket rss
2014-11-18 18:06 (Tisdag)
Av: Jörgen Sjöström
Har kollat på Blocket om priset på cykeljärran som säljs i Vara.. Priset är 2.000:- men jag har fått löfte om att få den för ett lägre pris.. Kolla på Blocket - länken nedan, om det är av intresse så kan jag försöka pruta rejält :-) Vad tycker ni den är värd ??? Länk

2014-10-18 17:53 (Lördag)
Av: Göran Hedlund
Klubbmästerskap segelflyg Vi gör nytt försök 2014-11-01 Kl 10:00 Se kalender

2014-10-10 09:24 (Fredag)
Av: Johan Östh
Hej på er!!! Då kör vi mörkerflygning på måndag (13/10)

2014-10-03 16:41 (Fredag)
Av: Henric lundgren
Hej jag kan inte komma och öppna Klockan ett.utan det blir närmare 14, Om någon vill börja klockan 13 så går det bra att ta min nyckel../Henric

2014-09-15 14:09 (Måndag)
Av: Kenth Jonsson
På Onsdag 17/9 kör vi Segelflyg för "daglediga" Winch och gummirep är ute från kl 10:00. Kan vara en lämplig genomkörare inför klubbmästerskapet.

2014-09-01 20:20 (Måndag)
Av: Göran Hedlund
Segelflygaktiviteter för hösten inlagda i kalender. OBS Klubbmästerskap 28/9

2014-08-13 14:22 (Onsdag)
Av: Linus Larsson
Det finns 12V blybatterier att hämta på fältet, Niclas bjuder. Först till kvarn.

2014-08-13 09:42 (Onsdag)
Av: Linus Larsson
test2

2014-08-13 09:41 (Onsdag)
Av: Linus Larsson
test

2014-04-14 20:03 (Måndag)
Av: Henrik Nordensäter
Tack Göran. Men tror att det finns de som är mycket bätter på det än vad jag är :-). Men man kan ju fråga runt.

Visa tidigare

2014-11-23 11:38:52
Render time: 0.94 sec